torsdag 3 september 2009

Jobbar man, tjänar man pengar! Eller?

Så sitter man här på jobbet och har precis startat den här bloggen. Det finns väl en del att göra här på "firman" men jag har ingen lust just nu. Jag har de första inläggen på min "bok" klara på min laptop hemma och kommer att lägga upp ett eller två när jag kommer hem från "Ninja" träningen ikväll.

Om det där med att tjäna pengar....... Hur kommer det sig att vissa kan jobba dag och natt och verkligen slita men tjäna minimalt med slantar där andra jobbar mer "normalt" eller mindre och tjänar mer än vad de behöver?
Jag tror att det handlar om PRIORITERING. De som snudd på jobbar ihjäl sig fokuserar på helt fel saker och blir på så sätt ineffektiva. Jag läste en bok en gång som hette "Svälj Den Fulaste Grodan Först" som handlar om just prioritering. Och det gäller inte bara arbetslivet utan HELA livet. Boken handlade i princip om att lära sig att identifiera vad som är viktigast att göra just NU! och på så vis bli effktivare och få mer gjort på mindre tid.

Min "Chef" är en sån som inte kan prioritera alls, men tror att han hela tiden gör det som är viktigt vilket innebär att företaget stått och stampat i flera år. Ingen som jobbat åt honom efter Per  2003 (vill inte lämna ut nån, håll till godo med hans förnamn.) har jobbat längre än 2 år och nu börjar även jag leta annat jobb!! Tyvärr så går det inte lära gamla hundar att sitta, som det heter.

back to "work" ett tag, Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar